Oktatásról, iskoláról, diákokról, tanárokról

A 8 legismertebb szülőtípus

2018. november 26. - Egy tanár.

Nem csak a tanárok, de a "gyakorló apukák, anyukák" is találkoznak időről időre különböző "szülőtípusokkal" például a fogadóórákon, szülői értekezleteken és más iskolai rendezvényeken. Jól felismerhetőek az egyes archetípusok, melyeken néha jókat derülünk, néha pedig bosszankodunk. Nézzük a 8 alaptípust és hogy milyen jellemzőik akadnak [az itt következő kép, csak illusztráció]

szuloi_ertekezlet.JPG

1. Az áldozat

Olyan szülők tartoznak ide, akik úgy gondolják: ők bizony maguk is áldozatok, mégpedig gyermekeik és szerencsétlen körülményeik áldozatai. Azt vallják: ők az égvilágon semmiről sem tehetnek. Nem tudnak hatni fiaikra lányaikra, mert hát "nézze meg tanár úr milyenek, most mit csinálja velük". Részvétteljesen bólogatnak, amikor szóba kerülnek a gyermekükkel kapcsolatos iskolai problémák (pl. rossz magatartása, hanyagsága ... stb), majd egyetértenek a tanárokkal, de közben szét is tárják kezeiket.

2. Az agresszor

Már eleve úgy érkezik az iskolába a tanárhoz (fogadóórára vagy szülői értekezletre), hogy ő aztán majd jól beolvas a tanárnak, aki egyértelműen részrehajló, hanyag, kivételező, sokat követelő, igazságtalan és persze egyáltalán nem is ért a szakmájához (mert ő aztán tudja). Nem hatnak rá az ellenérvek, csak mondja-mondja a magáét, megállíthatatlanul. Az agresszor szülők három altípusa: a botrányt keltő (kisebbségi), aki jelentős hangerővel ellensúlyozza érvbeli hiányosságait, a kötekedő értelmiségi és az összeköttetéseire hivatkozó (továbbmegyek az igazgatóhoz és az iskolafenntartóhoz) szülő.

3. A seggnyaló

Szép számmal akad olyan szülő, aki gyermeke számára a vélt előnyöket (jobb jegyet, humánusabb bánásmódot, elnézőbb viszonyulást) seggnyalással próbálja meg elérni, vagyis rendszerint agyondicséri a tanárt és mosolyogva, nevetve, bizalmaskodva közeledik hozzá. Kényelmetlen, sőt olykor kínos interakciók alakulnak ki az ilyen szülőkkel és többnyire tanára válogatja, hogy ki miként kezeli a velük való kapcsolatot (van aki, vevő minderre, van, akiből pedig hűvösséget vált ki).

4. A fontoskodó

Nagyon gyakori "vendégei" a fogadóóráknak és szülői értekezleteknek a fontoskodó típusú szülők, akik imádnak mindenhez hozzászólni cirka 25-30 perces nagy-monológokat tartva, melyeknek legnagyobb része vagy róluk szól, vagy teljesen irreleváns a megtárgyalandó témával. Időhúzók, akik nagyon ráérnek és kiélvezik az iskolai megbeszélések bürokratikus vonásait, néha simán csak kekeckednek (jogi témákban például). Ha SZMK tagnak választjuk őket, akkor minden időnk rámegy a velük való kommunikációra. Egyik altípusuk a felvágók, akik azonnal éreztetik: ők doktori fokozatúak vagy vállalatvezetők, vagy minimum a minisztérium alkalmazottai (erről némelyikük feltűnősködő és hangos telefonálgatásokkal "tájékoztatja" a többi szülőt).

5. A hárító

Szintén gyakori típus a szülők körében a hárító felfogású apuka vagy anyuka, aki abból az alapállásból indul ki, hogy neki valójában az égvilágon semmi feladata és semmi felelőssége sincs gyermekével kapcsolatban, illetve gyakorlatilag semmi nem igaz abból, amit gyermekéről az iskola, vagy a pedagógus állít. Talán ezzel a típussal a legnehezebb a pedagógusok számára a kommunikáció, hiszen az ilyen szülő passzív, hűvös, elutasító és láthatóan, érezhetően ellenszenvvel viszonyul a tanárhoz (illetve az egész iskolához).

6. A haverkodó

Nagyon sokan gondolják úgy, hogy feltétlenül össze kel haverkodniuk a tanárokkal és persze erre nekik minden alapjuk meg is van, hiszen nem akárkik. Helyből tegeződnek (tök mindegy nekik, hogy hány éves a tanár),  szívbaj nélkül vájkálnak a pedagógus magánéletében és millió dologban igyekeznek hasonlóságot felfedezni a tanár és saját személyük között. ("Én is oda jártam annak idején abba a suliba, ahová te; az én hobbim is ugyanaz, mint neked; egykorúak vagyunk; legalább mi tartsunk össze, volt Corvinuszosok" ... stb)

7. A túl lelkes

Akár hasznos tagja is lehet egy-egy szülői munkaközösségnek a "túl lelkes" típusú szülő, aki nem csak minden munkát, feladatot bevállal, de újakat is kitalál és persze minden rendezvényen ott is van, szinte főnökösködve az osztályfőnök oldalán. Aktív, pörög, feladatokat ad a tanárnak. Idegesítő, de valóban hasznos is tud lenni. 

8. A közreműködő

Végül a 7 negatív típus után egy pozitív kategória is létezik, a közreműködő szülő, akivel tényleg lehet valódi és konstruktív párbeszédet folytatni. Nem nyal segget, nem osztja az észt, nem háborog mindenen, nem hárít, nem fontoskodik és nem is akar haverkodni. Mondhatni az ideális szülő, aki tényleg a gyereke ügyében érkezik az iskolába, hogy segítse őt mindenben.

Legújabb posztunk a 8 legismertebb tanártípusról szól. belyeg_tanar.jpg

tanarvelemeny.blog.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://tanarvelemeny.blog.hu/api/trackback/id/tr2814394004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2018.11.27. 15:23:48

Az miért van, hogy egy átlag alsós szülői értekezlet 3 és fél óra, a felsős 45 perc?

mézesbandi 2018.11.27. 15:23:59

Szurkoltam, legyen egy pozitív is :-). Kíváncsian várom a tanártípusokat.

Hörömpő cirkusz világszám 2018.11.27. 15:24:35

A seggnyaló altípusa lehetne a bennfentes, akinek már az x-edik gyereke jár ebbe az iskolába, ismer minden tanárt és/vagy tanítót, lehetőség szerint tegezi is őket, puszihaverként hivatkozik rájuk a többi szülő előtt, mindegyikről tudja a kedvenc izéjét, ami kiváló ajándék lehetne pedagógusnapra stb. Cserébe nem fizet osztálypénzt és semmilyen közösségi hozzájárulást sem, mert neki x+y számú gyereke van és hát ezt nem lehet anyagilag kibírni, ők különben is szegény nagycsaládosok. Persze megsajnálod és fizettek helyette, aztán évek múlva megtudod, hogy az összes nagyobb gyereke fizetős egyetemre/főiskolára jár.

scsaba1 2018.11.27. 16:25:42

A retardált: az ilyeneken csodálkozom, hogy felnőttként hogy nem üti el villamos, nem bassza agyon az áram, nem mérgezi meg magát és a családját valamivel. A fonalat valahol 8-9 éves korában már elvesztette, így az életről, az őt körülvevő világról a legalapvetőbb fogalmai sincsenek. A törteket nem érti (soha nem is értette), a helyesírásán besírsz, (ha nyelvtannáci vagy, akkor meg kétoldali agyvérzést kapsz), olyan hétköznapi tényekkel sincs tisztában, hogy Föld kering a Nap körül, vagy hogy miért esik az eső...
Általában szülőire nem jár, ha mégis, akkor csendben és kifejezéstelen tekintettel végigüli az egészt, osztálypénzt befizeti, hozzá nem szól (tudja, hogy buta). A másik változata nem tudja magáról, hogy buta, de legalább erőszakos. Belőlük lesz az agresszív egyik altípusa.

Illetve a kekec értelmiséginek van még egy újabban terjedő altípusa: az önjelölt jogtudor. Sokszor valamiféle informatikával kapcsolatos területen dolgozik, temérdek szabadidővel. Ő aztán el nem tudja képzelni, hogy világ másként is működhet, mint ahogy azt a korlátolt kockafejében elképzelte, no meg aztán rá is gúglizott. Ő például tudja, hogy osztálypénzt jogellenes szedni, az iskolaidőn túli rendezvényeken nem kötelező részt venni a gyereknek, simán feljelentéssel fenyeget a mózanaplós anomáliák miatt...

kávésdoboz 2018.11.27. 18:09:58

Csatlakozom az előttem szólóhoz, válasszukot javaslom javítani :)

Szornyeteglajos 2018.11.27. 18:12:48

Kimaradt a szellem-típusú szülő. Ő nem jár szülőire, akkor is kimenti magát, ha nyilvánvalóan ráér eljönni az értekezletre. Vagy nem érdekli, vagy nem érti az elhangzottakat, nem is pazarolja erre az idejét. Viszont azért a kevés infóért, ami mégis érdekli, megkeres a legalkalmatlanabb pillanatokban.

Az egyik altípus a poltergeist. Ő megvárja, míg elkezdődik az első óra, és 8:05-kor kopogtat. Megáll az ajtófélfánál, és ha nem mész oda hozzá, bejön a terem közepére, ott kezdi a mondókáját. Nem zavarják a gyerekek. Kezdődhet az instant szülői, a csak őt érdeklő infók átadása.

A másik a rém. A rém megtalál, általában munkaidőn kívül. Boltban kérdez, piacon elkísér, buszon, villamoson rád megy, csak hogy elmeséld a legfontosabbakat. Ha telefonon keres, kizárólag a leglehetetlenebb pillanatokban és időpontokban hív: amikor klotyón ülsz, gyereket fürdetsz, létrán állsz, vagy olajat cserélsz a kocsiban.

Egy tanár. 2018.11.27. 18:14:14

@Szornyeteglajos: teljesen egyetértek :-) Volt szerencsém találkozni ilyenekkel is nem egyszer. Abszolúte jogos. :-)

Argus. 2018.11.27. 20:04:46

A "kekec" szülőtípus valóban lehetne a kilencedik! Kicsit hasonlít a fontoskodóra, de a célja más, a kötekedés. Vitatkozik, apróságokon rugózik, pontosít, kiegészít ... stb.

Hórukk 2018.11.28. 07:28:43

Egy időben járt egy iskolába 2 gyerekem, külön évfolyamokra. A szülői egyszerre kezdődött. Az egyik osztályfőnök - fiatal matekszakos férfi - befejezte 15 perc alatt a szülőit, míg a másik, a kedves, molett, klimaxos magyartanárnő még a bevezető monológnál tartott mindig. Soha semmiről nem maradtam le...

szepipiktor 2018.11.28. 07:28:54

Remek!
Fontos téma, de egy "tanár" cenzúrázza a hozzászólásokat...
Ez is egy tanártípus!

DFK 2018.11.28. 08:31:35

Remélem a tanártípusoknál is kb 8-ból 1 lesz pozitív.

DFK 2018.11.28. 08:31:46

@Hórukk: és általában szinte nulla információtartalma van egy szülői értekezletnek. De legalább korábban kell eljönni a munkahelyről és ennek ellenére későn hazaérni.

hatodikx 2018.11.28. 09:05:52

Nehéz szülőnek lenni, bármelyik típusba tartozik. Nehéz tanárnak lenni bármelyik típusba tartozik. A legnehezebb a gyereknek, mert ő ki kell triblizze a szüleit és még hat-hét tanártípust, aztán még saját magát is el kell viselnie, ha nem találta meg a megfelelő helyet az osztályközösségben.
Tehát a legfontosabb a gyerek megismerése szülő és tanár részéről egyaránt. Ez az alap. Ez után még lehet elmélkedni kb. 100 oldalon, mi a teendő. Jöhet a nevelés de NEM AZ IDOMÍTÁS.

mézesbandi 2018.11.28. 13:22:15

Van még egy típus. Az örökké elégedetlen. Miért nem viszi a tanár korcsolyázni, úszni, stb. a gyereket? Ha viszi, miért jobb a többi osztály átlaga(sic!)? Ha jobb az átlag, miért nem ölelgeti jobban őket? Ha jobban ölelgeti őket, miért nem tudnak többet? Bezzeg a másik osztályban. Romboló tud lenni ez is.

midnightcoder2 2018.11.28. 13:22:21

A pedagógia az a szakma amihez minden szülô jobban ért mint a tanár. Legalábbis ezt hiszi.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2018.11.28. 13:22:39

Az előzetes moderáció akármelyik blog halála. Oda a kutya sem jön vissza, ott a kommentelők nem tudnak egymásra reflektálni. Ott a bejegyzésben felvetettekhez mindenki hozzáböfögi a saját értelmesnek vélt véleményét, osztán ennyiben maradnak... Ott nem lesz vita, párbeszéd.

Amelyik bloggert a trollok, kötekedők zavarják, moderáljon utólag!

Lindus86 2018.11.28. 13:22:56

Amikor kisebbségit írsz, akkor cigányra gondolsz - gondolom. Hát miért nem cigányozol nyíltan?

Kétfészeres 2018.11.28. 13:23:02

Meg van az, ami annyira nem is típus, mert itt felénk az emberek túlnyomó részére jellemző, hogy amikor felteszi a tanár a kérdést, hogy "Van-e még egyéb közérdekű kérdés, mondanivaló?", akkor mindenki csöndben van, aztán amikor vége van a szülőinek, akkor
1. lerohanják a tanárt, és felteszik neki az egyébként jó, és közérdekű kérdéseiket, amiket hasznos lett volna mindenki előtt megbeszélni, vagy
2. egymás közt kezdenek morgolódni rajta, hogy ez miért így van, arról meg miért nem volt szó, meg kellett volna beszélni.

Plumper_ 2018.11.28. 13:23:06

+1: A lenyomó típus
Aki minden helyzetben azt hozza ki, hogy az ő gyereke a legjobb, legokosabb, leginkább rátermett, és ki van kövezve az útja ahhoz, hogy milliárdos sztárügyvéd legyen (mondjuk akkor miért nem belbudai fizetős iskolába viszi a kölkét?). Ennek érdekében mindenben versenyez a többiekkel, előretolja, csinosítgatja és okítja a gyerekét.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.28. 13:23:12

A faszvadász.. Többnyire elvált, több gyereket nevelő nő, aki naiv fiatal tanárbácsikara vadászik.

Hivatásos Beszólóművész 2018.11.28. 13:23:19

Szegény tanárok... Majdnem elsírtam magam, de végül még sem. :)

Én még nem találkoztam tanárral csak úgy hogy a szomszédban lakik, meg úgy hogy én voltam az alárendelt diák.

Diáknak lenni borzalom volt, a szülői nekem mindig olyan volt, mint egy bírósági per, amin a vádlott és védője nincs jelen. :)
Szomszédnak lenni nem borzalom csak fárasztó, mert ő az a szomszéd, aki az iskolából kilépve nem veszi észre, hogy innentől ő egy ugyanolyan szerencsétlen flótás, mint a többi, semmivel nincs több hatalma az emberek felett. Ezt sokszor bunkósággal lehet csak helyre tenni. :)

furo80 2018.11.28. 13:23:22

És mi van a tanártípusokkal? Majdnem ugyanezt el lehet mondani a tanárokról is. :-)

Egy tanár. 2018.11.28. 13:45:49

@furo80: Legújabb possztunk a 8 tanártípussal foglalkozik!

Narina 2018.11.29. 13:20:04

@Hivatásos Beszólóművész: Apropó szerintem a fogadó óra a legrosszabb! A szülőinél még esélyed van, hogy nem te vagy a lapon, de a fogadó óra az igazi bíróság! Esélyed nincs védekezni! Kivéve, ha a szüleid értelmesek!

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2018.11.30. 14:16:49

@Narina: A fogadóóra is egy érdekes torzszülemény! Azok a szülők tekerik a kis piros biciGlit, akiknek a gyereke amúgy is jól hasít, de a legutóbb csak 93%-ra sikerült matekdogát azt ki kell beszélni, mert "jajjmitörtént-jajjmileszmost"...

Akinek a szülőjével beszélne a tanár, az meg általában messziről követi az eseményeket, értsd, jobb esetben tudja, hogy melyik purgyé melyik évfolyamba jár idén - nagyjából... De ők általában hívásra sem jönnek be.

Aztán azon keveseknél, ahol a szülő is érzi, hogy beszélni kéne a tanárral, meg a tanár is szükségesnek látna egy beszélgetést - na, az áll a legközelebb a "tárgyaláshoz", azzal a különbséggel, hogy itt a tanárt, meg a szülőt sem az érdekli, hogy a gyerek mit "vétett", hiszen azt úgyis tudják, hanem próbálnak ötletelni, hogy hogyan lehetne ezzel kezdeni valamit.